بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن
کارشناسان در گفت‌‌وگو با جام جم آنلاین از اولویت‌های مبارزه با بیماری آبله میمون می‌گویند

 بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن

ویروس آبله میمون دچار تغییرات خطرناکی شده که شناسایی و درمان آن را دشوار کرده است

تغییر در الگوی ابتلا و نشانه‌های بیماری | تشکیل کمیته کشوری مبارزه با آبله میمون

ابتلا به آبله میمون در ترکیه گزارش شده و می‌توان گفت این بیماری به کشورمان نزدیک‌تر شده است. آنچه در این بین به نگرانی کارشناسان دامن می‌زند تغییراتی است که در الگوی ابتلا و نشانه‌های این بیماری اتفاق افتاده است. برای نمونه به تازگی افرادی دچار این بیماری می‌شوند که تماسی با کشورهایی که خاستگاه این بیماری هستند، نداشته‌اند.
ابتلا به آبله میمون در ترکیه گزارش شده و می‌توان گفت این بیماری به کشورمان نزدیک‌تر شده است. آنچه در این بین به نگرانی کارشناسان دامن می‌زند تغییراتی است که در الگوی ابتلا و نشانه‌های این بیماری اتفاق افتاده است. برای نمونه به تازگی افرادی دچار این بیماری می‌شوند که تماسی با کشورهایی که خاستگاه این بیماری هستند، نداشته‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۲۸۵۷
نویسنده مهدی آیینی

‌به گزارش جام جم آنلاین، براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان دست کم تا لحظه تهیه این گزارش ابتلا به بیماری آبله میمون ‌در کشورمان گزارش نشده است. این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود نسبت به شیوع این بیماری هشدار داده است. مدیر کل سازمان جهانی بهداشت دراین باره ‌گفته نحوه گسترش ویروس ‌نگران کننده است و‌ بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا در اروپا شناسایی شده است.

‌ دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره این بیماری به جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌ آبله میمون بیماری جدیدی نیست، چراکه سابقه شناسایی آن به سال‌ها پیش بر می‌گردد. برای نمونه در سال 1958 این ویروس در دو مجموعه تحقیقاتی اروپایی دیده شد‌،‌ مجموعه‌هایی که برای‌ کارهای تحقیقاتی از میمون‌ها نگهداری می‌کردند. ‌البته در سال 1970 نیز اولین مورد این بیماری در کنگو ‌شناسایی شد‌.

او با اشاره به اینکه خاستگاه این ویروس‌ جنگل‌های استوایی است، ادامه می‌دهد: ‌مخزن طبیعی این بیماری نیز در طبیعت برخی جوندگان ‌ مناطق مرکزی و غربی افریقا هستند.

آن طور که دکتر امیری می‌گوید عمده موارد مبتلایان شناسایی شده در افریقای مرکزی و غربی ساکن بوده‌اند. البته افرادی نیز بوده‌اند که به دلیل سفر به این مناطق و تماس با انسان‌ و حیوانات آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند‌.

نشانه‌های ابتلا کمرنگ شده‌ است

در این بین آنچه سبب نگرانی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت شده، تغییراتی است که در الگوی انتقال این بیماری ایجاد شده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره توضیح می‌دهد: تغییراتی که از می 2022 شاهدش هستیم این است که برای اولین بار ‌در جهان بیمارانی شناسایی می‌شوند که رابطه تماسی با کشورهایی که خاستگاه این ویروس بوده اند، نداشته‌اند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت این بیماران به افریقا سفر نکرده‌اند. علاوه بر این آنها‌ با مسافران و حیواناتی ‌ که از این مناطق آمده‌اند نیز مواجه نشده‌اند.

‌مساله دیگری که سبب نگرانی کارشناسان شده‌ است، تغییر در نشانه‌های ابتلا به این بیماری است. رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌ در فرم کلاسیک آبله میمون ‌ بثورات پوستی از صورت شروع و در بدن منتشر می‌شد و در‌ کف دست و پای بیمار نیز قابل مشاهده بود. علاوه بر این در افراد مبتلا شاهد‌ بزرگ شدن غدد لنفاوی نیز بودیم.

این درحالی است که در بیمارانی که به تازگی دچار این بیماری شده‌اند این نشانه‌ها کمتر دیده می‌شود.
‌دکتر امیری ادامه می‌دهد: ‌در موارد اخیر ابتلا متاسفانه کلید تشخیصی وجود ندارد، چراکه ممکن است بثورات پوستی محدود به مناطقی مانند ناحیه اندام تناسلی شود.

افزون بر این در فرم کلاسیک این بیماری شخص مبتلا دچار ‌تب و درد عضلانی می‌شد، اما در‌ فرم جدید ممکن است بیمار این نشانه‌ها را نداشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت آنچه سبب نگرانی سازمان جهانی بهداشت شده‌ است تغییر الگوی انتقال و نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

به گفته دکتر امیری سازمان جهانی بهداشت هنوز تشخیص نداده که این بیماری منجر به همه‌گیری جهانی خواهد شد.

راه‌های انتقال بیماری

تغییر در الگوی ابتلا و نشانه‌های بیماری | تشکیل کمیته کشوری مبارزه با آبله میمون

افراد مبتلا به آبله میمون تاکنون در 59 کشور شناسایی شده‌اند، پنجشنبه گذشته وزیر بهداشت ترکیه نیز از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون در این کشور خبر داد‌. به همین دلیل می‌توان گفت احتمالا تا مدتی دیگر شاهد شناسایی مبتلایان به این بیماری در داخل کشور نیز خواهیم بود. بنابراین شهروندان باید نکات بهداشتی را جدی بگیرند و از راه‌های انتقال این بیماری آگاه باشند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره توضیح می‌دهد: یکی از راه‌های انتقال این بیماری تماس با شخص مبتلاست. تماس پوستی با بیمار و ترشحات آلوده آن سبب انتقال بیماری می‌شود. علاوه براین ‌ تماس با اشیایی که توسط بیماران آلوده شده مانند ملحفه و ظروف نیز می‌تواند سبب انتقال بیماری شود‌.

آن طور که او عنوان می‌کند، تماس با حیوان آلوده نیز از راه‌های انتقال این بیماری است، چراکه‌ خوردن گوشت حیوان آلوده و یا تماس با پوست و ترشحات آلوده آن می‌تواند انسان را به آبله میمون دچار کند.

امکان تشخیص بیماری در کشور

بیشتر کشورهای جهان تدابیر سخت‌گیرانه‌ای را برای کاهش ابتلا به این بیماری به کار گرفته‌اند. به گفته رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در کشورمان برای مبارزه با این بیماری اقدامات مناسبی انجام شده است.

او دراین باره عنوان می‌کند: کمیته کشوری برای مبارزه با بیماری آبله میمون تشکیل شده است. علاوه بر این دستورالعمل و راهنمای بالینی تشخیص، درمان و مراقبت و همچنین اقدامات لازم جهت کنترل و پیشگری از این بیماری تدوین شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

دکتر امیری با بیان اینکه رصد و پایش ‌ اطلاعات بین المللی نیز انجام می‌شود، می‌افزاید: در مبادی ورودی کشور نیز کارشناسان وزارت بهداشت حضور دارند و اگر مسافری مشکوک به ابتلا به این بیماری باشد. او را قرنطینه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند.

‌او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شناسایی و تشخیص این بیماری در کشور فراهم شده است؟ می‌گوید: امکان تشخیص این بیماری در انستیتو پاستور فراهم شده و کیت‌های لازم در اختیار 12 قطب دانشگاهی کشور قرار گرفته است.

دارو و واکسن آبله میمون

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکنون بیش از ۶۰۰۰ مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در جهان تایید شده‌ است. افزایش همه گیری این بیماری سبب شده بیشتر کشورهای جهان به فکر تامین دارو و واکسن این بیماری باشند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین‌باره می‌گوید:‌ واکسن و داروی آبله میمون را نداریم. البته این بیماری داروی خاصی ندارد و برای درمان آن از داروهایی استفاده می‌شود که در کنترل بیماری تاحدودی اثر بخش هستند.

او با اشاره به اینکه هنوز این بیماری در کشور گزارش نشده است، عنوان می‌کند: تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا ‌ اگر بیماری وارد کشور شد دارو و واکسن لازم در دسترس باشد، چراکه آبله میمون مانند کرونا نیست که به واکسیناسیون گسترده نیاز داشته باشد.

هرچند تاکنون ابتلا به آبله میمون به طور رسمی تایید نشده‌است. اما با توجه به شناسایی این بیماری در کشورهای همسایه مانند ترکیه می‌توان گفت دیر یا زود شاهد شناسایی افراد مبتلا به این این بیماری در کشورمان نیز خواهیم بود. این درحالی است که به گفته کارشناسان پیک هفتم کرونا نیز در کشورمان شروع شده و مراجعه بیماران به مراکز درمانی افزایش قابل توجهی یافته است. در چنین شرایطی اگر نظام سلامت کشور آمادگی لازم را برای کنترل و درمان بیماری‌هایی مانند آبله میمون را نداشته باشد به طور حتم هزینه‌ زیادی به شهروندان و کشور تحمیل خواهد شد.

مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها